“Wat hoop je straks te zien?” vraagt de Amerikaanse Natalia Petrzela aan een vrouw die in de rij staat voor een show van de mannelijke strippers de Chippendales. “Een hele hoop strakke kontjes!” hijgt de vrouw schor. Haar vriendinnen krijsen van het lachen in de populaire podcastserie ‘Welcome To Your Fantasy’. De show, waarin mannen een sexy striptease opvoeren bestaat nog steeds. In 1979 zagen The Chippendales het licht in de gelijknamige bar in Los Angeles, “Er zullen altijd genoeg liederlijke vrouwen zijn!” schreeuwt een bezoekster en weer klinkt er zo’n gillend lachsalvo.
Onschuldige leut en liederlijkheid zijn altijd een constante geweest rond mannelijke strippers. Liederlijkheid, als de strippers het toneel afstappen en zich mengen in het publiek en hordes hysterische vrouwen schreeuwen: ‘We want meat!’ Leut, als de vrouwen onhandig dollarbiljetten in de G-strings van de mannen proberen te frommelen, in ruil voor kusjes.
Hebben we hier te maken met een vorm van emancipatie? vragen feministen zich in de jaren tachtig af. De mán is nu toch het lustobject! ‘Eindelijk snappen ze wat vrouwen nodig hebben,’ blèren de voorstanders. “Als ze écht nadachten over wat vrouwen willen, dan gingen ze wel stofzuigen,” antwoordt schrijfster Yvonne Kroonenberg kurkdroog.
Nooit vergeet ik een cartoon in een feministische kalender die aan onze wc-deur hing. Op de tekening zien we een groep vrouwen rond een paal staan waar een gespierde naakte meneer aan hangt. Zijn edele delen kunnen we net niet zien. Kreupel van het lachen wijzen de vrouwen met hun vinger naar zijn schaamstreek.
‘Welcome To Your Fantasy’ is soms een schokkend en zielig verhaal over seks, drugs en rock & roll. Natalia Petrzela: “Het was de Chippendales verboden om geld aan te nemen voor seks, maar sommige strippers prostitueerden zich wel degelijk en verdienden tussen de drie- tot vijftienhonderd dollar per akkefietje.”
“Ik denk dat ik mijn kleren heb uitgetrokken voor meer dan een miljoen vrouwen,” beweert de populaire danser Michael Rapp. “Dat kun je dan mooi op je grafsteen schrijven,” antwoordt Petrzela nuchter.
Alle anekdotes verbleken bij wat er gebeurt rond de initiatiefnemer van de Chippendales, de Indiase immigrant Somen Banerjee. Hij probeert van alles om zijn zieltogende tent draaiende te houden. Diner dansant, backgammon en modderworstelen. Opeens is daar de act van de Chippendales. Gebeeldhouwde binken die het lef hebben om voor vrouwen te dansen en te strippen. Het wordt een mega-hit.
Banerjee huurt de beroemde choreograaf Nick De Noia in, die er een gelikte show van maakt. Dan slaat de hebzucht toe. De Noia eist een groot deel van de opbrengsten op. Hij wordt de gevierde man die overal in talkshows verschijnt. De financieel geplaagde, stotterende Banerjee is woedend en stuurt een huurmoordenaar op De Noia af. Die schiet hem vol in zijn gezicht. Als Banerjee besluit om ook zijn concurrenten op die manier uit te schakelen, wordt hij verraden en gearresteerd. Hij hangt zichzelf op in zijn cel.
Inmiddels wordt zijn geesteskind wel wereldwijd op groteske wijze gekloond. Ik denk aan ‘Koen’ uit Uddel. Op school is hij geen bolleboos maar hij kan gymmen als een gek. Op zijn buik heeft hij een beeldig wasbordje. Op een dag gooit hij het kerkelijke keurslijf van zich af en plaatst een advertentie in het regionale ‘sufferdje’ met zijn strip-act: The Elephantman. Dat is geen verwijzing naar zijn grote neus. In benauwde, rokerige huiskamers treedt hij op voor ondeugende dames die ook wel eens een pikant feestje willen vieren. “Ik vind het wel een lekker ding,” zegt Tanja met rode vlekken in haar hals en een bezwete bovenlip. Je ziet haar schuldbewust denken aan haar Henk, die thuis onderuit gezakt voor de buis hangt met een beugelfles bier.
Terug naar de feministen en de vraag: ‘Moeten vrouwen dit wel willen?’ Het beste antwoord wordt misschien wel gegeven door Diana Charité, een heerlijke creatie van cabaretier Kees van Kooten. Verkleed als promiscue, zwaar geschminkte vrouw krijgt ze de vraag, of het nou om ’s mans karakter gaat of over zijn vleeswaren? Diana antwoordt met doorrookte stem: “Nou daar moeten ze niet zo moeilijk over doen. Dat is toch logisch? Je ziet als vrouw toch liever zo’n strak lijf dan zo’n uitgezakte mokkapunt?”
JAAP VAN DEURZEN
‘Welcome to Your Fantasy’ / Spotify.